Audi Q3 Owners Forum banner

DPF - Zwart Rook probleem

1 reading
9.6K views 12 replies 5 participants last post by  manfrotto  
#1 · (Edited)
Hallo allemaal, ik weet niet of ik in de juiste forumsectie heb gepost,
Maar ik heb jullie mening nodig
Ik bezit een Audi Q3 8U uit 2012, 6-versnellingsbak, de motor is 2.0 TDI CR, 103kw, 140pk FWD, standaard.
De auto heeft 200.000 kilometer op de teller staan,
De auto werkt prima, ik rijd er elke dag mee,
Maar ik begon een klein vermogensverlies op te merken, en ik heb gemerkt dat hij vaker het regeneratieproces ingaat dan voorheen, het probleem begon toen hij zwarte rook begon uit te stoten tijdens regeneratie. Dus ik reed met de auto naar een DPF-reparatiewerkplaats, voor inspectie en reiniging. De man die het inspecteerde zei dat het voor 90% vol zat en gereinigd moest worden, de reinigingsmethode is het verwijderen van het DPF-filter, het open snijden en reinigen zonder chemicaliën of water onder druk,
Image

Voor
Image

Na
Na de reparatie zei hij dat het filter voor 10% beschadigd was door de hitte en dat het probleem opgelost zou moeten zijn en dat het regeneratieproces misschien vaker zou plaatsvinden vanwege de schade
Na 500 km ging de auto in regeneratie en begon zwart-blauwe rook uit te stoten, en regeneraties duren vrij lang, zoals 30-40 minuten en het schiet als een gek rook uit. De auto stoot alleen rook uit als hij in het regeneratieproces zit, nooit als dat niet zo is. De dealer vroeg 4000€ voor een nieuwe DPF, te duur. Heeft iemand van jullie een vergelijkbaar probleem gehad of kent de oplossingen? Ik denk niet dat DPF hier het probleem is.
Bewerken: Ik belde ook de werkplaats die de injectoren repareerde, ze zeiden dat als zij het probleem waren, de auto altijd rook zou uitstoten.
 
#2 ·
Hallo, welkom bij de club!

Ik ben geen dieselspecialist, dus ik laat deze vraag over aan onze technische experts, denk ik. Oproep aan Spike, Manfrotto e.a...
 
  • Like
Reactions: JocaSerbia
#4 ·
Ze waren hier tot voor kort heel gebruikelijk en er zijn er nog steeds enorm veel. Toen ik de mijne in 2013 kocht, was diesel de norm en waren benzinemodellen de uitzondering.
 
  • Like
Reactions: JocaSerbia
#5 ·
Ik heb geen ervaring met het DPF-reinigingsproces, maar neem aan dat ze geprobeerd hebben de koolstof uit de geblokkeerde matrix te verbranden.
Ik denk dat het regeneratieproces wordt geactiveerd door de verschildruksensoren wanneer de drukval over de matrix de drempelwaarde bereikt,
Als de matrix slechts 10% geblokkeerd was, ben ik verrast dat het regeneratieproces zo snel begon, dus het klinkt alsof het reinigingsproces niet heeft gewerkt of dat de matrix door hitte beschadigd is en nog steeds aanzienlijk geblokkeerd is.
Als de emissievoorschriften in uw land dit toestaan, is een optie om de matrix volledig te verwijderen en de lege buitenbehuizing opnieuw te lassen. Dit vereist dat de DPF-software in de motor-ecu wordt verwijderd/uitgeschakeld om permanente foutcodes en waarschuwingslampjes van het motormanagement te voorkomen.

Groeten Spike
 
#6 ·
Ik heb geen ervaring met het DPF-reinigingsproces, maar neem aan dat ze hebben geprobeerd de koolstof uit de geblokkeerde matrix te verbranden.
Ik denk dat het regeneratieproces wordt geactiveerd door de differentiële druksensoren wanneer de drukval over de matrix de drempel bereikt,
Als de matrix slechts 10% geblokkeerd was, ben ik verrast dat het regeneratieproces zo snel begon, dus het klinkt alsof het reinigingsproces niet heeft gewerkt of dat de matrix door hitte is beschadigd en nog steeds aanzienlijk geblokkeerd is
Als de emissievoorschriften in uw land dit toestaan, is een optie om de matrix volledig te verwijderen en de lege buitenbehuizing opnieuw te lassen. Dit vereist dat de DPF-software in de motor-ecu wordt verwijderd / uitgeschakeld om permanente foutcodes en waarschuwingslampjes voor motorbeheer te voorkomen

Groeten Spike
Bedankt voor uw antwoord, de emissies zijn hier hetzelfde als in de EU, als ik DPF verwijder, zal dat dan de hele tijd rook uitstoten, of kan dat in software worden aangepast?
 
#7 ·
Heeft u foutcodes of metingen voor roetniveaus?
Differentiële druksensoren kunnen verkeerde metingen geven, maar geen code geven die regeneratieproblemen veroorzaakt en zijn eigenlijk niet zo duur om te vervangen.
Evenzo kunnen MAF-sensoren verkeerde metingen geven als ze defect zijn en niet altijd een lampje of code activeren en elders problemen veroorzaken, zoals regeneratie
 
#8 ·
Heeft u foutcodes of metingen voor roetniveaus?
Differentiële druksensoren kunnen valse metingen geven, maar geen code geven die regeneratieproblemen veroorzaakt en zijn eigenlijk niet zo duur om te vervangen.
Evenzo kunnen MAF-sensoren valse metingen geven wanneer ze defect zijn en niet altijd een lampje of code activeren en elders problemen veroorzaken, zoals regeneratie
Bedankt voor uw antwoord, nee, de auto heeft slechts twee codes, een voor de voetenruimteverlichting en een andere voor het slot van de tankklep, er is geen andere code voor DPF of sensoren
 
#9 ·
Zonder code maar met herhaalde regeneraties waarbij de dpf schoon zou moeten zijn, is het misschien de moeite waard om de differentiaaldruksensor te vervangen. Normaal gesproken zou ik zeggen dat je hem moet laten scannen om de waarden te controleren, met name eventuele verschillen tussen de gemeten en berekende roetbelasting, maar aangezien de sensor heel gemakkelijk te vervangen en relatief goedkoop is (ongeveer ÂŁ40), is het misschien de moeite waard om het te proberen, vooral omdat je geen fouten hoeft te scannen/wissen. Het is ook de moeite waard om vooraf te controleren of de buizen van de sensor naar beide zijden van de dpf niet beschadigd of verstopt zijn.
 
#10 ·
Zonder code maar met herhaalde regeneraties waarbij het roetfilter vrij zou moeten zijn, is het misschien de moeite waard om de differentiaaldruksensor te vervangen.
Normaal gesproken zou ik zeggen dat je hem moet laten scannen om de metingen te controleren, met name eventuele verschillen tussen de gemeten en berekende roetbelasting, maar aangezien de sensor echt gemakkelijk te vervangen en relatief goedkoop is (ongeveer ÂŁ 40), is het misschien de moeite waard om het te proberen, vooral omdat je geen fouten hoeft te scannen/wissen.
Het is ook de moeite waard om van tevoren te controleren of de buizen van de sensor naar beide zijden van het roetfilter niet beschadigd of verstopt zijn.
Bedankt voor je antwoorden, de buizen zijn relatief schoon, ik heb ze bekeken toen we het roetfilter lieten reinigen,
Ik zal de situatie vermelden, ik heb de auto 30 minuten in de binnenstad en een beetje op de snelweg gereden, de auto begon het regeneratieproces, dus ik bleef erin rijden
nog 30 minuten, nadat ik stopte om wat te werken, liet ik de auto draaien, toen ik terugkwam, stopte het de regeneratie.
De volgende ochtend, toen ik de auto aanzette en begon te rijden, gaf hij me het roetfilterlampje, dus weer 30 minuten rijden en laten we zeggen 50 km in de stad vanwege het werk, het heeft de fout niet gewist
ik gaf het op, zette de auto uit, toen ik hem weer aanzette, had hij geen roetfilterlampje en schakelde de regeneratie niet in.
Ook misschien de moeite waard om te vermelden, ik heb de thermostaat vervangen, omdat de oude niet werkte zoals het hoorde en de auto niet op bedrijfstemperatuur kon brengen, nu kan de nieuwe na de
temperatuur daalt tot onder de 10 graden Celsius (50F), kan de auto de temperatuur niet op de bedrijfstemperatuur in het midden van de meter brengen, laten we zeggen 10-15 graden minder dan de bedrijfstemperatuur, kan dat op de een of andere manier verband houden?
 
#11 ·
Is de zwarte rook en het vermogensverlies snel opgetreden of over een periode? Het klinkt voor mij alsof er een ander probleem is dan het DPF, maar het is vreemd dat je geen foutcodes krijgt.
Zwarte rook duidt op onverbrande brandstof, wat kan worden veroorzaakt door slechte injectoren, een slechte MAF-sensor, vacuĂĽmlekken etc. etc. en het roet zal zich ophopen in het DPF, waardoor de regeneraties vaker dan normaal plaatsvinden.
 
#12 ·
Is de zwarte rook en het vermogensverlies snel opgetreden of over een periode? Het klinkt voor mij alsof er een ander probleem is dan het DPF, maar het is vreemd dat je geen foutcodes krijgt.
Zwarte rook duidt op onverbrande brandstof, wat kan worden veroorzaakt door slechte injectoren, een slechte LMM-sensor, vacuĂĽmlekken etc. etc. en de roet zal zich ophopen in het DPF, waardoor de regeneraties vaker dan normaal plaatsvinden.
Ik zou kunnen zeggen dat het snel gebeurde, merkte dat de auto niet zo hard kan accelereren als hij zou kunnen, het punt is dat zwarte rook alleen optreedt als de regeneratie aan staat.
Ook een vraag, ik heb een gebruikte DPF gevonden, maar hij is van een Q3 Quattro 177PK, DSG, is dat dezelfde filter in de mijne of is hij anders, ik zal de sensoren, LMM en druksensor controleren.
 
#13 ·
Dit is een behoorlijk goed bulletin over het DPF-regeneratieproces:
Ik had niet gedacht dat het regeneratieproces de zwarte rook zou veroorzaken. Het zou gewoon roet in het DPF in as moeten omzetten.
 
  • Like
Reactions: JocaSerbia